top of page

Jaeeun Jeon

11/12

11/30

November

Jaeeun Jeon

aeeun Jeon 전재은 초대전
Les Lieux de Mémoire 기억의 장소들

November 12 - 30, 2022
Opening reception | Saturday, November 12th, at 4pm-7pm. ⠀⠀⠀
Exhibition location:
2GIL29 GALLERY (Garosu-gil 35, Gangnam-daero 158gil, Gangnam-gu, Seoul)
Viewing time: 10am - 7pm Tuesday to Saturday
(Closed on Public Holiday, Sunday and Monday)

동백이 피었던 장소 The place where the camellia was 2022 Mixed media on canvas 132x164cm 100호

LES LIEUX DE MÉMOIRE


It is November, the beginning of winter. 2GIL29 GALLERY is inviting you to an exhibition by the artist Jaeeun Jeon, who uses paint and thread together on the canvas to show the harmony of sewing and painting from the 12th to the 30th of November. Having majored in Western painting, she has been working on her own sophisticated and sensuous work, presenting the accumulation of individual life and thoughts in visual language beyond the limits of materials. Art, not separated from life, tells the story of all the emotions and memories experienced in daily life—shared with oneself or others—and places that stayed in it.


Sometimes, she reprints and removes her memories from the inside with paint, controlling her aesthetic energy according to her will, while some other times, she goes back and forth between her real experiences and imagination, which even-tually made her become a prominent female painter in Korean art circles with her outstanding artistic sensibility.


When you face the works that are constantly exploring the formative effects by mo-bilizing objects on the canvas, you can see that they are expanding into their own areas that no one can imitate. In particular, this exhibition at the 2GIL29 GALLERY creates an abstract screen composition with refined and sensuous clumps of free brush strokes, which creates a multi-faceted memory space in different ways for each canvas. You can see that the Matier effect is still important on the surface with some emphasis through out the paintings, that is the result of the steady work for over the past 20 years. As she has been silently following her difficult path—working for both her family and artworks—I think she will continue to build and celebrate the world of sculpture.

Through Jaeeun Jeon’s new works “Places of Memory,” which interprets meta-phorical beings found in our lives in a pictorial way in our works, I hope it will be an opportunity to get out of the busy city life and remember your spaces deep in our hearts. Thank you.




Artist Introduction

Jaeeun Jeon(B.1972) majored in fine arts both in bachelor’s degree and master’s degree at Sookmyung Women’s University. The process of her work starts from reading. Jaeeun Jeon repeating the spaces such as kitchen, stairs, and hallway of a house described in literature and writing/painting relate things to her childhood memories. These imageries are suggested in coloring and space through stereoscopic language by needle and thread. Jaeeun Jeon deals with fabric and ornaments on canvas as elements as a form of the module to explore pictorial stereoscopic beauty between the flat surface and three-dimensional boundaries by dividing, expanding, and recombining. Her sewing processes are the time of accumulating the memory which erases the experience and then recurving, reveals, and exposes, over and over. New given meaning in the space can be interpreted as ‘construction’ by the artist’s imaginations and reasons of her personal experience and memories. Through the exhibition <Lieux Prives(personal spaces)> with 2GIL29 GALLERY, Jaeeun Jeon’s spaces from her memory were well-received to transform into an individual ventilator, moreover, she participate in Cheongju Craft Biennale, also Kiaf SEOUL in 2021.

시적인 장소 Poetic place 2021 Mixed media on canvas 93x119cm 50호

전재은

기억의 장소들


겨울을 맞이하는 계절, 11월 입니다. 이길이구 갤러리는 12일부터 30일까지 캔버스 위에 물감과 실을 함께 사용해 바느질이라는 행위와 회화성의 조화를 보여주고 있는 작가 전재은의 초대전을 개최합니다. 서양화를 전공한 그녀는 재료의 한계를 넘어 작가 개인의 삶과 사유의 축적을 시각적 언어로 선보이며 그녀만의 세련되고 감각적인 작업을 해 오고 있습니다. 예술은 삶과 유리된 것이 아닌 일상에서의 경험한 모든 감정과 지나간 기억들 삶의 순간순간을 자신 또는 타자와 나누었던 이야기들 그리고 그 안에 머물렀던 장소들에 관한 이야기를 이번 전시에서 들려줍니다.

내밀한 기억을 때로는 물감으로 덮고 다시 쓰고 지우기를 반복하며 표현하고 있는데 그 기억 속 장소들은 때로는 거칠거나 세밀한 붓터치로 미적 에너지를 자신의 의지대로 조절해내는가 하면 한편으로는 실제의 경험과 상상의 경계를 오고가면서 탁월한 그녀의 회화적 감성으로 한국 화단에서 주목받는 여류화가로 확실하게 자리매김 하고 있습니다.


캔버스에 오브제를 동원해 끊임없이 조형적 효과를 탐구하고 있는 작품들을 마주할때면 아무도 흉내낼 수 없는 독자적인 영역으로 더 깊이 들어가며 부단한 노력으로 확대해 가고 있음을 알 수 있습니다. 특히 이번 이길이구 갤러리에서의 전시는 회화성이 돋보이는 자유로운 붓질의 흔적들이 세련되고 감각적인 덩어리감으로 추상적 화면구성을 만드는데 그것은 오브제를 통해 다각적인 기억 속 공간을 캔버스 마다 다른 방식으로 만들어 냅니다. 여전히 표면에 마티에르 효과를 중요시하면서 화면의 더 많은 부분을 회화의 조형성에 조금 더 무게를 두었다 볼수 있는데, 그것은 지난 20여년간 다져온 꾸준한 작업들의 결과입니다. 오랜 시간, 가정과 작업을 병행하면 쉽지 않은 길을 묵묵히 걸어온 그녀의 길이 말해주듯 앞으로도 더욱 작가 전재은만의 조형세계를 확실히 구축해 나가리라 생각되어집니다.


우리의 삶속에서 발견되는 은유적 존재를 작품속에 회화적으로 해석하여 시각적 언어로 작업하는 전재은 작가의 새로운 작업 ‘기억의 장소들’을 통해 바쁜 도시인의 삶에서 잠시 벗어나 우리의 마음 깊은 곳에 자리한 여러분의 공간들을 추억하는 기회가 되기를 바랍니다. 감사합니다.




작가 소개

전재은 (b.1972) 작가는 숙명여대와 동대학원 회화를 수학했다. 대학원 재학 중, 미술세계 대상전 수상, 현대미술제 최우수상, 경기도미술대전 우수상 등을 수상하는 등 평단의 주목을 받으며 성장했다. 그는 시립미술관, 광주 비엔날레를 비롯한 국내 유수의 전시공간 뿐 아니라, 중국, 일본, 독일 등에서 전시를 가지는 등 국.내외에서 활발하게 작품을 선보였고, 또한 국내 최정상의 패션매거진, 기업 등과 커머셜 작업도 함께 하며, 다양한 시각매체에서 작업활동을 이어가고 있으며, 2018, 2017 공예트렌드페어와 상하이 아트페어, 뮌헨 독일 국제 수공예 박람회 등에 참여한바 있으며, 각종 섬유크래프트책 출판과 매거진과의 project, 크래프트 관련 commercial work와 전시 협업작업을 진행하였다. 2020년 이길이구 갤러리 기획전 <Lieux Privés 사적인 장소들>을 통해 전재은은 기억 속 공간을 개별적 환기장치로 변모시키며 커다란 호평을 받았으며, 2021 청주 공예 비엔날레 특별전에 초정되고 2021Kiaf SEOUL과 2022화랑미술제에 참여한 바 있다. 전재은 작가는 회화 전공자에게 익숙할 캔버스와 붓이라는 매체 대신, 바늘과 실을 통해 자신의 이야기를 풀어낸다. 그는 “나의 바느질 작업들은 시간을 짓고 기억을 축적하는 작업이다.”며 자신의 기억 속 축적된 내적 경험을 지워내고 다시 새기는 드러내기와 감추기의 연속적, 반복적인 작업을 통해 형상화하는 과정이라고 밝혔다. 그는 개인적인 기억과 경험이 담겨있는 집이라는 공간을 재편집해 화폭 위에 새로운 공간성을 부여하며 작가적 상상력과 내적 사유를 보여준다. 다시 말해 시간이 흐름에 따라 기억들이 축적되어 쌓여가 듯 캔버스 위에 그 기억의 켜를 색과 오브제들로 쌓아 또다른 공간을 만들어 나가는 것이다. 캔버스 안에 드러나는 여러 건축물의 형상을 띄고 있는 기호들은 공간의 확장과 수축을 시각화한다. 작품에서 보이는 작가의 장소는 지극히 사적이지만 삶의 시간들이 겹겹이 쌓여 하모니를 들려주는 듯한 아름다움들은 우리 모두에게 시공간의 축소와 확장을 통해서 함께 공감할 수 있는 기억의 장소로 이끈다.

오래된 서랍  An old drawer 2022 Mixed media on canvas 45.5x53cm 10호

bottom of page